Sunday, July 3, 2011

Techniki Szybkiego Czytania: Przeszukiwanie i Przemykanie Speed ​​Reading Techniques: Searching


Techniki Szybkiego Czytania: Przeszukiwanie i Przemykanie

Autorem artykułu jest Marcin Kijak


Poznaj dwie, łatwe do opanowania techniki szybkiego czytania: przeszukiwanie i przemykanie. Pozwolą Ci one zorientować się w tekście, ocenić jego wartość i zwiększyć zrozumienie czytanego materiału.
Do technik szybkiego czytania należą strategie  przeszukiwania i przemykania po tekście. Oprócz zaoszczędzonego czasu (na niewartą uwagi lekturę) strategie te, mają bardzo ważną zaletę: utrwalasz sobie strukturę tekstu i lepiej go zapamiętujesz.
Wiadomo, że każda publikacja jest inna. Dlatego nie należy wszystkiego czytać w ten sam sposób. Z jednego artykułu lub książki wybierasz tylko kilka ważnych informacji, a inny czytasz od deski do deski. Jeden tekst przeglądasz, a drugi dogłębnie studiujesz, tworzysz mapę myśli i starasz się jak najwięcej zapamiętać.
Czytanie jest jak podróż. Najpierw ustalasz cel, planujesz, przeglądasz mapę terenu i dopiero jedziesz. Inaczej, mógłbyś nigdy nie trafić do celu.
Techniki przeszukiwania tekstu pomagają zapoznać się z nim. Przeszukiwanie to prosty proces który już znasz i używasz! Np. szukając swojego nazwiska na liście uczestników szkolenia, czy miasta gdy sprawdzasz pogodę. Natomiast przemykanie po tekście ma na celu uzyskanie ogólnego pojęcia o całym materiale i jego strukturze.
Obie techniki są doskonałym sposobem na zwiększenie zrozumienia i przyswojenia danego tekstu.
Przeglądając materiał, zwróć uwagę na takie elementy, jak:
- Tytuł i podtytuł: Do jakiego zagadnienia nawiązuje? Czym się wyróżnia?
- Tekst z okładki: Notka bibliograficzna, recenzje, streszczenie książki
- Spis treści i indeks: Co znalazło się w publikacji? Jakie słowa kluczowe są zawarte w tekście?
- Bibliografia: Z czego autor korzystał przy pisaniu pracy? Może znasz już te źródła?
- Data publikacji: Czy jest ona aktualna?
- Tytuły rozdziałów, nagłówki: Jak zorganizowany jest materiał?
- Pierwsze i ostatnie akapity rozdziałów: Co jest najważniejsze?
- Rysunki, wykresy, wyróżnienia, ramki: Które zagadnienia zostały wyróżnione i objaśnione w specjalnych polach?
- Streszczenia, pytania sprawdzające wiedzę, ćwiczenia: Do czego autor przykłada największą wagę? Czego masz się dowiedzieć z lektury?
Przejrzyj wszystkie w/w elementy, poświęcając na nie niewiele czasu (dłuższa książka 5-10 minut, artykuł ok. minuty). W przeciwnym razie, możesz nieświadomie zacząć czytać tekst w standardowy sposób. Sporządź mapę myśli całości, zanim zaczniesz czytać.
Pozdrawiam,
Marcin Kijak
---
Zobacz darmowy kurs szybkiego czytania!
Więcej informacji znajdziesz tutaj: www.SzybkieCzytanieBlog.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl





Speed ​​Reading Techniques: Searching 
The author of the article is Martin Kijak

Meet two, easy to learn speed reading techniques: search and sneaks. They let you see in the text, to assess its value and increase understanding of reading material.To speed reading techniques include search strategies and przemykania after the text.In addition to time savings (due to not worth reading), these strategies are very important advantage: it fixes the structure of the text and you remember it better.We know that every publication is different. Therefore, do not read everything in the same way. With a single article or book only select some important information, and another read from cover to cover. One text viewing, and another study in depth, creating a mind map and try to memorize as much as possible.Reading is like a journey. First, set your goal, plan, viewing a map of the site and until you go. Otherwise, you could never hit the target.Text search techniques should help to him. Searching is a simple process that you already know and use! For example, searching for your name on the list of participants, or city when you check the weather. However flits after the text is aimed at getting a general idea about all the material and its structure.Both techniques are a great way to increase understanding and assimilation of the text.Reviewing the material, look for items such as:- The title and subtitle: To what problem refers? What stands out?- Text on the cover: Bibliographic, reviews, book summary- Table of Contents and Index: What were the publication? What keywords are included in the text?- Bibliography: From what the author used when writing the work? Maybe you already know these sources?- Date of publication: Is it relevant?- Titles of chapters, headings: What is the material organized?- The first and last paragraphs of chapters: What is most important?- Drawings, charts, awards, frame: Which issues have been highlighted and explained in the special fields?- Abstracts, viewing knowledge questions, exercises: What the author attaches great importance? What you learn from reading?Review all w / in the elements, spending little time on it (5-10 minutes longer book, an article about a minute). Otherwise, you unconsciously begin to read the text in a standard manner. Make a map of mean total, before reading.

No comments:

Post a Comment