Wednesday, January 5, 2011

Programuję w Delphi i C++ Builder - cz.2-MIROSŁAW J. KUBIAK




Liczba str.:

264

ISBN:

978-83-7582-541-1

Jak szybko poznać elementy programowania w tych dwóch językach? (dla bardziej zaawansowanych)

Standardową metodą jest uczenie się programowania "język po języku". A co powiesz na dwa w jednym? Co gdybyś przy okazji zagłębiania się w szczegóły danej instrukcji w Delphi dowiedział się od razu, jak to samo robi się w C++ Builderze?
Te dwa środowiska programistyczne dominują teraz w firmach, to w nich powstaje większość spersonalizowanych aplikacji bazodanowych dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Jak łatwo budować aplikacje o normalnym
("windowsowym") wyglądzie?

Napisałeś kiedyś program, który działał w konsoli? Byłeś dumny ze swojego dzieła, a jednak znajomi nie potrafili docenić piękna tekstowego interfejsu?
Odkryj coś, co pozwoli Ci w łatwy sposób budować aplikacje wyglądające, jak profesjonalne programy pod Windows... Delphi i C++ Builder to 32 bitowe, w pełni obiektowe, zintegrowane środowiska RAD (ang. Rapid Application Development) do szybkiego tworzenia aplikacji w systemie operacyjnym Windows.
Ta książka odkryje przed Tobą bardziej zaawansowane techniki pisania programów w Delphi i C++ Builderze. Jeśli dopiero zaczynasz programować, zapoznaj się z jej pierwszą częścią, która jest dostępna tutaj.
Dzięki zaznaczeniu kolorem fragmentów dotyczących danego języka programowania, a także zrzutom z ekranu, będziesz miał cały czas pewność, że wiesz, o co chodzi.

Co znajdziesz w tym ebooku?

(Poprzednie rozdziały znajdziesz w pierwszej części książki. Aby dowiedzieć się więcej na jej temat, kliknij tutaj.)
  • Tablice. W rozdziale dowiemy się w jaki sposób deklarujemy tablice jedno- i dwuwymiarowe, na czym polega sor­towanie bąbelkowe oraz o tym, że tablice przechowują nie tylko licz­by, ale również teksty.
  • Podprogramy. W rozdziale dowiemy się co to są pod­programy i do czego można je wykorzystać, jak definiujemy proce­dury i funkcje, jak przekazujemy informacje procedurom i funkcjom, co to są zmienne globalne i lokalne oraz co to jest rekurencja.
  • Elementy grafiki. W rozdziale nauczymy się pisać proste programy graficzne w Delphi i C++ Builder oraz przed­stawimy graficzny przykład programu rekurencyjnego.
  • Przechowywanie informacji w rekordach i w strukturach. Rozdział zawiera informacje o rekordach i struk­turach oraz w jaki sposób te informacje są przechowywane w języku Delphi i C++ Builder.
  • Elementy programowania obiektowego. W rozdziale poznamy elementy programowania obiektowego, na­uczymy się pisać proste programy zawierające obiekty oraz dowiemy się na czym polega hermetyzacja danych, dziedziczenie i polimor­fizm.
  • Operacje wejścia/wyjścia - część II. Pliki. W rozdziale opowiemy co to są pliki oraz dowiemy się jak zapisywać in­formacje do pliku i jak je odczytywać.
  • Wskaźniki. Ten rozdział przybliży nam zawiłości wskaźników oraz poznamy w nim sposoby przekazywania parametrów przez wskaźnik i przez referencję.
  • Zmienne dynamiczne. W rozdziale omówiono różnicę pomiędzy zmiennymi statycznymi a zmiennymi dynamicz­nymi oraz jak przydzielać i zwalniać pamięć dla zmiennych dynamicznych.
  • Algorytmy numeryczne. W rozdziale omówiono kilka wybranych algorytmów numerycznych.
Uwaga! Powyższe rozdziały to nie wszystko - jest jeszcze dodatek. Zobacz, co zawiera:
D1. Formatowanie łańcuchów tekstowych
D2. Wybrane systemowe procedury konwersji typu
D3. Standardowe procedury obsługujące pliki (Delphi)
D4. Wyświetlanie komunikatów
D5. Wartości parametru Flags dotyczące liczby i rodzaju przycisków
D6. Grafika w Delphi i w C++ Builder

"Umiejętność pisania programów w różnych językach programowania, to wyzwanie dzisiejszych czasów adresowane do młodych programistów."

O autorze:

Mirosław J. Kubiak jest absolwentem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, na którym ukończył fizykę. Obecnie pracuje jako nauczyciel informatyki w Zespole Szkół Technicznych i w II LO w Grudziądzu. Jest autorem ponad 60 publikacji naukowych, popularnonaukowych i innych, m. in. z fizyki, astronomii, archeoastronomii oraz nauczania na odległość.
W 1991 roku na międzynarodowym konkursie zorganizowanym przez Centre Informatique Pedagogique w Genewie (Szwajcaria) zajął IX miejsce za edukacyjny program komputerowy: Numeryczne całkowanie równania Schrödingera.
Jest autorem trzech podręczników dotyczących nauczania na odległość (dwa z nich wydało wydawnictwo MIKOM),Słownika technologii informacyjnej (MIKOM 1999) oraz podręcznika Programuję w językach Turbo Pascal i C/C++(MIKOM 2001), w którym w sposób nowatorski zaproponował równoległą naukę w dwóch językach programowania Turbo Pascal i Turbo C/C++. Jest on również autorem trzech innych podręczników: Programuję w językach Turbo Pascal i Delphi Pascal (MIKOM 2003), Programuję w językach C/C++ i C++ Builder (MIKOM 2003) oraz Język C# dla pasjonatów C/C# (MIKOM 2004).

  • ROZDZIAŁ 8. TABLICE
  • Deklarowanie tablic
  • Dostęp do elementów tablicy
  • Sito Eratostenesa
  • Tablice dwuwymiarowe
  • Sortowanie bąbelkowe
  • Tablice przechowują również teksty
  • Warto zapamiętać
  • ROZDZIAŁ 9. PODPROGRAMY
  • Co to są podprogramy
  • Definiujemy funkcje i procedury w języku Delphi
  • Definiujemy funkcje w języku C++ Builder
  • Programy mogą przekazywać podprogramom informacje
  • Przekazywanie parametrów przez wartość
  • Zmienne globalne i lokalne
  • Przekazujemy funkcjom i procedurom tablice
  • Rekurencja
  • Warto zapamiętać
  • ROZDZIAŁ 10. ELEMENTY GRAFIKI
  • Wprowadzenie
  • Program Przykładowa grafika
  • Graficzny przykład programu rekurencyjnego
  • Warto zapamiętać
  • ROZDZIAŁ 11. PRZECHOWYWANIE INFORMACJI W REKORDACH I W STRUKTURACH
  • Rekordy i struktury
  • Warto zapamiętać
  • ROZDZIAŁ 11. ELEMENTY PROGRAMOWANIA OBIEKTOWEGO.120 Wprowadzenie
  • Hermetyzacja danych
  • Dziedziczenie
  • Polimorfizm
  • Warto zapamiętać
  • ROZDZIAŁ 13. OPERACJE WEJŚCIA/WYJŚCIA – CZĘŚĆ II
  • PLIKI
  • Wprowadzenie
  • C++ Builder
  • Pliki tekstowe
  • Zapisywanie rekordów i struktur do pliku
  • C++ Builder
  • Warto zapamiętać
  • ROZDZIAŁ 14. WSKAŹNIKI
  • Wprowadzenie
  • Wskaźniki i tablice
  • Programy mogą przekazywać podprogramom informacje
  • Przekazywanie parametrów przez wskaźnik
  • Przekazywanie parametrów przez referencję
  • Warto zapamiętać
  • ROZDZIAŁ 15. ZMIENNE DYNAMICZNE
  • Wprowadzenie
  • Zmienne dynamiczne do tablic
  • Klasy TStrings i TStringList
  • Warto zapamiętać
  • ROZDZIAŁ 16. ALGORYTMY NUMERYCZNE
  • Obliczanie sumy szeregu
  • Wyznaczenie miejsca zerowego funkcji metodą Newtona
  • Wyznaczanie miejsca zerowego funkcji
  • Obliczanie całki metodą prostokątów
  • DODATEK
  • D1. Formatowanie łańcuchów tekstowych
  • D2. Wybrane systemowe procedury konwersji typu
  • D3. Standardowe procedury obsługujące pliki (Delphi)
  • D4. Wyświetlanie komunikatów
  • D5. Wartości parametru Flags dotyczące liczby i rodzaju przycisków
  • D6. Grafika w Delphi i w C++ Builder –
  • BIBLIOGRAFIA


No comments:

Post a Comment